Planlegging

Hvordan starte? 

Vanligvis starter alltid planleggingen av et selskap med utgangspunkt i en dato
Men aller først - hva kan det koste? Det er både lurt og viktig å ha klart for seg både hva et selskap vil koste og hvor mye penger man har mulighet til å bruke. Lag BUDSJETT

Når det økonomiske er avklart kan det hyggelige starte. Jeg synes det er greit å ha disse punktene på den første lista.

Dato
Ofte så vil datoen være selvsagt, særlig når det er snakk om feiring av fødselsdag eller jubileum. Også når det gjelder bryllup vil brudeparet ha noen preferanser særlig i forhold til årstid.


Festlokale

Når datoen er fastsatt må det bestilles festlokale. Noen lokaler er veldig populære og må bestilles i veldig god tid, kanskje et helt år i forveien

Hvis festen er et bryllup må man velge sted for vigsel og avtale vigsler. I Norge er det tre muligheter: i kirken, i tingretten/sorenskriverkontoret av en dommer og hvor som helst av Humanetisk forbund. Noen perioder av året er svært populære og man må bestille tid veldig lenge i forveien. Les mer om vigsel her.

De færreste har god nok plass hjemme til å invitere mange gjester. Så til de store feiringene må man leie et lokale. Det kan være et klubbhus, selskapslokale eller på et hotell.

Lokaler som er innredet for formålet vil være mye enklere å pynte og få hyggelige. Andre typer lokaler vil ofte trenge mye dekor for å bli feststemt.

Lokalet må være passe stort, og det blir best stemning når gjestene forblir samlet hele kvelden. Musikk/ høytaleranlegget må være så kraftig at det gir god lyd uansett størrelsen på lokalet.

Gjester
Hvem skal man invitere?

Noen ganger er det lett å sette opp gjestelisten, særlig om man ha plass og råd til å invitere alle man ønsker. Andre ganger må man velge.

God planlegging kan bidra til at en fest blir en suksess. Men det kan gjestene gjøre også. Hvis man ønsker en fest med "fres i" må det inviteres et tilstrekkelig antall personer som virkelig kan "løfte" festen.



Mat
Det er lurt å starte tidlig med å fastsette hva slags mat man skal ha. I et selskapslokale vil valget noen ganges begrenses av den menyen stedet til enhver tid har. Som oftest kan det velges mellom noen ulike forretter, hovedretter og desserter. 

Hvis man skal lage maten selv så begrenses det av hva som er mulig å få til. Man kan være mer kreativ og vågal med noen få gjester enn til hageselskap med 30. Hvor mye hjelp man skal ha til matlagingen og serveringen vil også være avgjørende for valgene. 

Jeg synes det er viktig at alle kan spise den maten som serveres. Man må derfor få tidlig oversikt over matallergier og matintoleranser. Jeg mener ikke at all mat skal tilpasses noen få, men at det gjøres tilpasninger til de få. Et eksempel kan være pureer som det er fløte i. En passe porsjon tas av før det tilsettes fløte i resten. Den lille porsjonen has i en egen lite kjele som merkes godt. Det finnes soyaprodukter som kan erstatte fløte. 

Mer om valg av mat og sammensetning av meny finner du her.

Med mat så følger det også drikke. Og da har vi noen prinsipper: Vi serverer aldri alkohol i barnedåp og konfirmasjon. Når det med passer med vin eller øl, så har vi alltid et godt alkoholfritt alternativ. Det kan være alkoholfritt øl eller eplemost. 

Jeg har lagt ut informasjon om menyer og drikkevalg til mange mange middager gjennom årene. De finner du her. Jeg har fått fantastisk god hjelp på Vinmonopolet når jeg har spurt om hjelp. Det er viktig å være klar over at det ikke bare er hovedmatvaren som har betydning for drikkevalget, men hver eneste matvare har betydning, også krydder.

Underholdning
Denne overskriften inkluderer resten som skal skje av innslag, taler, sanger, musikk og underholdning. Det dreier seg om selve nerven eller stemningen i arrangementet. Skal det være høytidelig? Eller skal det være uhøytidelig og lekent? Skal det være en temafest?

Så er det viktig å tenke gjennom hvordan selskapet eller festen skal være. Det er nå drømmen om festen må beskrives i ord og konkretiseres på papiret. Punktet Festen i høyremenyen kan kanskje gi noen forslag til hvor detaljert man bør være. Skriv gjerne ned etterhvert som ideene kommer. 

Å velge toastmaster hører til under dette punktet.

Å planlegge og forberede selskapet er en prosess som kanskje ikke blir helt ferdig før noen dager før selskapet. Desto flere ideer desto mer blir det å gjøre. Jeg synes det er stas når vertskapet har fått hele selskapet til å "henge sammen", at det har en rød tråd, fra invitasjoner, borddekking og underholdning. For å få det til må man se alle elementer i en helhet.

Alle oppgavene må legges inn i en fremdriftsplan. Det er klart at et selskap hjemme krever flere forberedelser enn om det skulle vært i et selskapslokale. Noen bruker nok et stort et selskap som tidsfrist til å gjøre noen man skulle ha gjort lenge. Det gjorde vi. Jeg har skrevet mye om alt vi gjorde på låven, selv om vi allerede hadde tatt flere selskaper der. Det lureste er nok likevel å tenke seg godt om før man begynner å bygge om huset mens man planlegger et selskap. Det kan oppstå uforutsette ting som gjør at fokus rett før selskapet blir å bygge ferdig mer enn å forberede seg til fest. 


For å holde orden på alt som skal skje lager jeg flere planer og lister:

Fremdriftsplanen
Planen skal inneholde alt som skal gjøres før selskapet. så inkluderer den også for eksempel oppussingsarbeider, rydding og rengjøring. Les mer i  Forberedelser i toppmenyen hvordan jeg fordeler oppgavene i tiden fram til festen.

Innkjøpsliste
Mange gjester betyr også store innkjøp. Det er dumt å mangle kaffe en slik dag. Planlegg godt og start innkjøpene tidlig.

Kjøreplan på festdagen  
Dette er en tidsplan for alle involverte på festdagen fra frokost og ut hele dagen. Som feks når bruden skal hentes hos frisør og talerekkefølgen. Noen må ha hele, andre kan få bare sin egen oppgave med angitt tidspunkt.

Matlaging og servering på festdagen 
De som legger sitt selskap til et lokale med ansatte trenger ikke bekymre seg for denne delen. Vi forbereder alltid  maten selv og leier inn flinke amatører til å legge siste hånd på verket. For dem er det nødvendig og viktig med en god plan for arbeidet. Det er mange ting å huske på, og den eneste måten vi får det som vi vil på er å ha skrevet det ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar